Skal du ramme plet med din PR og kommunikation, er det nødvendigt at du kender din målgruppe. Du skal altså vide nøjagtigt, hvem det er, du taler til – hvem det er, du gerne vil skabe kontakt til.
Først når du har defineret din målgruppe klart og tydeligt, rammer du plet og scorer.
Det vil sige, at når du skal i gang med at skabe PR for din virksomhed, skal du være bevidst om, hvem der er din målgruppe. Det nytter ikke noget at sende en pressemeddelelse ud, som henvender sig specifikt til sønderjyder med videregående uddannelser, hvis din målgruppe er landmænd fra Vestjylland.
Du rammer først plet med din udadrettede kommunikation, når du ved, i hvilken retning bolden skal skydes.
Hvis ikke kan du spørge dig selv:
Din målgruppe finder du, når du stiller de helt skarpe spørgsmål, som er med til at snævre ind, hvad der kendetegner gruppen.
Hvis dine kunder ikke læser Berlingske, skal du ikke målrette dine pressemeddelelser til det medie. Læser din målgruppe i stedet ofte Familie Journal, skal du tilbyde ugebladet en historie, som sætter spot på dig og din virksomhed. Hvis din målgruppe er teenagere, kan du overveje, om du skal begynde dialogen med dem i et internetbaseret community frem for at forsøge at nå dem i et print-medie.
Og så fremdeles. Det lyder enkelt, men det er en udfordring at være helt specifik på, hvem målgruppen er. Mit bedste råd til dig er, at du stiller en masse spørgsmål, hvor svarene er med til at tydeliggøre målgruppen. Når du har styr på, hvem du vil i dialog med, begynder selve kommunikationsarbejdet – at få skabt en rød tråd i din kommunikation og PR. På min blog og på min Facebook-side får du tips og gode råd til dit kommunikationsarbejde. Jeg glæder mig til at byde dig velkommen.
Nødvendige cookies er vigtige for, at webstedet fungerer korrekt. Denne kategori inkluderer kun cookies, der sikrer grundlæggende funktioner og sikkerhedsfunktioner på webstedet. Disse cookies gemmer ingen personlige oplysninger.
Eventuelle cookies, som måske ikke er nødvendige for, at webstedet fungerer, og som specifikt bruges til at indsamle brugerens personlige data via analyser, annoncer og andet indbygget indhold, betegnes som ikke-nødvendige cookies. Det er obligatorisk at indhente brugerens samtykke, inden disse cookies køres på dit websted.
TAk for dit indlæg Monica.
Det er super vigtigt at være opmærksom på, hvem ens målgruppe er – men det kan også være svært.
Jeg har mange forskellige målgrupper, derfor har jeg valgt at få 3 hjemmesider, så jeg er bedre kan ramme de forskellige målgrupper 🙂