Fra underholdende kommentarfelter på Facebook til seriøs sparring på LinkedIn. Fra uvurderlig inspiration på Pinterest til formidlingens kunst i blogindlæg. Fra Instagram til Google+. Fra nyhedsbreve til flere hjemmesider. Ja, det er hårdt, spændende, sjovt, lærerigt at være engageret i de sociale medier på de mange platforme. Og jeg er ikke i tvivl. Det er det værd!
Foto: Michael Harder & dedios.dk
I sidste weekend holdt jeg et foredrag på Bella Sky for Dansk Journalist Forbund til eventet, FotoSalon 2013. Her fortalte jeg for 70 andre fotografer om lige netop min brug af alle de sociale medier. Alle mulighederne. Og alle udfordringerne. Det var virkelig en reflekterende opgave. Specielt for mig, der elsker at se fremad, kæmpe mod nye mål, og måske ikke altid lige for set sig tilbage og evalueret på, hvor mange bolde, jeg egen taget har i luften.
Vi skal seks år tilbage, hvor jeg startede min sociale tilstedeværelse online med profil på Facebook og LinkedIn. Begge disse store sociale netværk føler jeg, bringer mig tættere på mine kunder, potentielle kunder, kollegaer, konkurrenter, interesserede og de mange andre, der besøger mine profiler. Her er det, foruden den gode dialog, nemlig også muligt at få et ansigt på personen igennem profilbilledet. I dag er mine sociale netværk også blevet udvidet med Google+, Instagram og Pinterest.
Foto: Michael Harder
Google+ er Googles eget sociale medie, og gør nu, at jeg faktisk dukker op med billede på i Googles søgninger. Prøv selv at Google ”Reklamefotograf”.
Instagram giver mulighed for en æstetisk leg med billeder, der kan give nogle fornyede udtryk i billeder. Specielt de unge generationer har taget dette medie godt til sig.
Pinterest er et andet amerikansk socialt medie, jeg før har skrevet lidt om her på bloggen. Her finder jeg ofte god inspiration. Og så deler jeg selvfølgelig også nogle af mine egne fotos.
Generelt handler de sociale medier jo netop om at dele. Og jeg tror på, der er et sammenhæng med, hvor meget man deler, og hvor meget man får tilbage. Men som jeg også forklarede i mit oplæg, behøver du slet ikke være til stede på alle platforme. Og du skal tage det i det tempo, du finder bedst. Fordi TID, TID, TID. Det hele tager tid. Og det er vigtigt at have et overblik over, hvad man har gang i. For dialogen og kontaktmuligheden er omdrejningspunktet. Den forsvinder, hvis først man svarer en kommentar fra en bruger flere måneder efter.
I mit oplæg fortalte jeg også lidt om, hvad det er, jeg deler på de sociale medier. Først og fremmest, er det forskelligt, hvad jeg deler på de mange forskellige sociale medier, selvom jeg selvfølgelig kan linke til indholdet fra flere af profilerne. Det, du bl.a. har kunnet opleve er julekalenderen (med nye billeder hver dag 1-24 dec.), trend rapport, konkurrencer, eftersøgning af case-personer, inspirationsartikler, hus til salg, div. blogindlæg om alt fra igangværende projekter til generel inspiration, selvfølgelig stribevis af fotos og meget meget mere…
Der var mødt mange interesserede fotografer frem til DJF’s FotoSalon 2013
Jeg holdte oplæget sammen med Jonas Jensen og Henrik Adamsen fra Nordstrøm Agency
Jeg håber, I finder glæde ved at følge mine mange sociale medier. Hvis I gør, så giv gerne et +1, et like eller et par ord i kommentarfeltet. Og glæd jer samtidig til meget mere, nyt, spændende indhold her på bloggen og rundt på det sociale internet.
Ps: For dem, der hørte mit oplæg. Tak for jeres efterfølgende skulderklap. Og for dem, der spurgte til hvilket program jeg brugte til min præsentation – som ikke var en (kedelig) standard power point 🙂 – var det http://www.mindmeister.com/da
Nødvendige cookies er vigtige for, at webstedet fungerer korrekt. Denne kategori inkluderer kun cookies, der sikrer grundlæggende funktioner og sikkerhedsfunktioner på webstedet. Disse cookies gemmer ingen personlige oplysninger.
Eventuelle cookies, som måske ikke er nødvendige for, at webstedet fungerer, og som specifikt bruges til at indsamle brugerens personlige data via analyser, annoncer og andet indbygget indhold, betegnes som ikke-nødvendige cookies. Det er obligatorisk at indhente brugerens samtykke, inden disse cookies køres på dit websted.
Jeg var til dit foredrag!! Det var bare super godt! Takker for hjælpen.